Rayahost | Web design , SEO , Hosting Services

هاست لینوکس چیست؟

قبل از شروع توضیحات در رابطه با هاست لینوکس، لازم است به موضوع اصلی تری اشاره داشته باشیم:

هاست و انواع آن چیست؟!

یکی از دغدغه ها در زمینه Web Design شناخت هاست و انواع آن است. هاست به هر قسمت از یک سرور گفته می شود که در تقسیم بندی های مجازی از هم جدا شده اند. سرور منابع لازم برای انجام فعالیت های درون شبکه ای را آماده کرده و همواره در اتصال با اینترنت قرار دارد. این منابع می توانند حافظه ذخیره سازی، رم، پردازنده و… باشند. در صورتی که اتصال سرور به اینترنت قطع شود، وب سایت ساخته شده برای مخاطبان قابل مشاهده نخواهد بود.

هاست یک کلمه ی لاتین است که در زبان فارسی به میزبان معنا می شود. این بخش از سرور به عنوان یک میزبان برای وب سایت های مختلف عمل می نماید. یک وب سایت قالب بندی شده برای راه اندازی نیاز به یک هاست یا میزبان دارد تا بتواند به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد. یک طراح وب سایت باید بداند که سایت وی به چه نوع هاستی نیاز دارد. عوامل مختلفی از جمله مقدار پهنای باند، میزان فضای میزبانی و میزان حافظه رم و… تعیین کننده نوع هاست هستند. بعد از پیدا کردن میزبان برای یک وب سایت اینترنتی می توان تمام اطلاعات و فایل های موجود در سایت را در حافظه ی میزبان ذخیره کرد.

تمامی هاست های موجود برای وب سایت ها توسط شرکت های هاستینگ حمایت می شوند و در صورت بروز هر گونه اشکالی در سرور و اتصال آن به اینترنت از سایت ها حمایت می کنند. در سرورها نرم افزارهایی توسط هاست اعمال می شود که از بروز خطای احتمالی پیشگیری می نمایند. برای کار کردن و راه اندازی این نرم افزارها به گذراندن دوران آموزشی نیازمند هستید. شایان ذکر است که در استفاده از سیستم خود به عنوان هاست، بروز هر گونه اختلالی در اتصالات سرور و اینترنت، وب سایت شما را دچار اختلال خواهد کرد؛ زیرا سیستم های شما توسط شرکت های هاستینگ مورد حمایت واقع نمی شوند.

انواع هاست چیست؟!

مطابق با آنچه که گفته شد، برای انتخاب هاست مناسب برای وب سایت باید به برخی اطلاعات واقف بود. یکی از این اطلاعات انواع هاست می باشد که اکنون می خواهیم به معرفی آن ها بپردازیم:

مورد اول: هاست اشتراکی

فواید: در این نوع هاست به راحتی می توان سایت های متعددی را در یک سرور میزبانی نمود. یعنی هر سرور به قسمت های متعدد تقسیم شده و هر قسمت به یک وب سایت اختصاص داده شود. این امر باعث کاهش هزینه های صرف شده می گردد. عموما از این نوع میزبان می توان برای وب سایت های جدید و تازه کاری استفاده کرد که بازدیدهای قابل توجهی ندارند.

مضرات: یکی از مشکلات این نوع هاست امنیت پایین آن است؛ به این صورت که اگر کسی بتواند به یک سایت دسترسی پیدا کند، دیگر سایت ها نیز برای او به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. همچنین به علت وجود سایت های متعدد عملکرد و درخواست های یک سرور افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه از سرعت وب سایت ها کاسته می شود. با توجه به این نکات باید سرورها را ایمن نمود و یا از سرورهایی استفاده کرد که دارای ایمنی بالایی هستند.

مورد دوم: هاست نیمه اختصاصی یا سرور مجازی

در این نوع هاست نیز یک سرور به چندین بخش تقسیم شده و هر بخش به یک سایت اختصاص داده می شود اما با این تفاوت که هر بخش توسط نرم افزارهای ویژه ای به عنوان یک سرور مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین هر سایت کارایی و قدرت بیشتری خواهد داشت. این نرم افزارها، مجازی ساز هستند و vmware یکی از پرکاربردترین آن هاست.

مورد سوم: هاست اختصاصی

این نوع هاست نسبت به همتایان قبلی خود بسیار پرهزینه می باشد؛ زیرا در آن به هر وب سایت یک سرور کامل اختصاص داده می شوند. همین امر باعث کاهش خطرات ناشی از نفوذ دیگران و بهبود سرعت و عملکرد خواهد شد.

مورد چهارم: هاست ابری

در این نوع هاست یک وبسایت به سرور خاصی متصل نخواهد شد بلکه در یک سیستم چندین سرور فعالیت داشته و یک وب سایت می تواند به طور همزمان به هر کدام از سرورها متصل شده و از امکانات آن بهره ببرد. این شرایط باعث می شود تا وب سایت در هر زمانی در دسترس باشد و مشکلات یک سرور روی آن تاثیر نگذارد. به این شرایط up-time‌ گفته می شود. از مضرات این میزبانی می توان به امنیت به شدت پایین آن اشاره کرد.

مورد پنجم: هاست وردپرس

وبسایت های وردپرسی، وب سایت هایی با کارایی بالا هستند که نیازمند منابع و سخت افزارهای متعددی می باشند؛ بنابراین علاوه بر سرور‌های لینوکسی و ویندوزی به میزبان های دیگری با قابلیت بیشتر نیاز دارند. برای این نوع وب سایت ها، هاست های وردپرس تعبیه شده اند. هزینه ی صرف شده برای این میزبان ها از هاست های اشتراکی بیشتر برآورد شده است.

مورد ششم: هاست ایران

برای حفاظت و پشتیبانی از سرویس هایی که در یک شبکه وجود دارند، برای تمامی سرورهای شبکه زیرساخت های ارتباطی و امنیتی تعبیه شده است؛ در صورتی که این زیرساخت ها توسط مراکز در ایران کنترل شوند، به آن ها هاست ایرانگفته می شود.

فواید استفاده از هاست ایران:

· افزایش سرعت باز شدن وب سایت و کارایی آن

· جلوگیری از گم شدن داده ها در شرایط تحریمی

· کاهش هزینه های اضافی و جلوگیری از خروج ارز ملی

هاست لینوکس چیست ؟

Linux shared host یا (Linux Hosting) یکی از انواع هاست یا میزبانی وب می باشد.

پرسش 1. یکی از پرسش های متعدد در این خصوص این است که آیا برای تهیه Linux shared host نیاز به این است که سیستم عامل لینوکسی داشته باشیم؟

پاسخ منفی است. شما برای دسترسی به کنترل پنل هاست خود از طریق مرورگر وب اقدام می نمایید و در محیط گرافیکی کنترل پنل اقدام به انجام فعالیت مورد نظر می نمایید.

پرسش 2. کنترل پنل هاست لینوکس چیست؟

در پاسخ باید بگوییم در هاست لینوکس به طور معمول از کنترل پنل سی پنل(Cpanel) ، دایرکت ادمین (DirectAdmin)و یا کلوکسو (kloxo) استفاده می گردد.

پرسش 4. Linux shared host چه ویژگی هایی برای استفاده دارد؟

1. امنیت بسیار بالا به دلیل استفاده از سیستم عامل لینوکس

2. کارایی و سرعت اجرایی بالا در مقایسه باهاست ویندوز (به علت بهینه بودن سیستم عامل لینوکس)

3. استفاده از بانک اطلاعاتی MYSQL با سرعت بالا

4. امکان نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا بر بستر PHP مانند جوملا،وردپرس،دروپال و … به صورت کامل و بدون ایراد و با امنیت کامل وجود دارد.

پرسش 5. آیا شما باید از هاست لینوکس استفاده نمایید؟

پاسخ را در چند بند ارائه می کنیم:

1. اگر شما قصد دارید از سیستم های مدیریت محتوا یا انواع اسکریپت های سایت ساز که بر اساس زبان برنامه نویسی PHP و MYSQL تهیه شده اند استفاده نمایید قطعا توصیه اکید ما استفاده از هاست لینوکس می باشد. سیستم های مدیریت محتوای رایج شامل سیستم مدیریت محتوا وردپرس ، سیستم مدیریت محتوا جوملا، سیستم مدیریت محتوا دروپال و… می باشد.

2. اگر قصد دارید برنامه نویسی تخصصی بر پایه زبان PHP داشته باشید.

post

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Rate
post
Latest of articles
Labels
Short link

https://www.rayahost.net/?p=587

List of titles

ورود به پنل کاربری